Jerzy Wołk-Łaniewski, Empik, Filtry, Ander Izagirre, Pasje
Empik Pasje - Ander Izagirre – poznaj reportera roku! Kim jest zwycięzca Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego?
Kto by nie chciał napisać książki, która będzie miała czternaście wydań! Ander Izagirre, pochodzący z Hiszpanii zwycięzca Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż „Potosí. Góra, która zjada ludzi” (tłum. Jerzy Wołk-Łaniewski)
Kilka dni temu Izagirre pochwalił się w mediach społecznościowych czternastym wydaniem książki „Plomo en los bolsillos” („Ołów w kieszeniach”), w której opisał historię jednego z najsłynniejszych wyścigów kolarskich na świecie - Tour de France. Dla autora magia kolarstwa bierze się stąd, że uczestnicy wyścigu decydują się na fizyczne cierpienie w imię idei, legendy, no i wyniku. W swojej książce opisał wielkie zwycięstwa, ale też zabawne anegdotki czy ciekawostki związane z wyścigiem. Książka od swojej premiery w 2012 roku jest w Hiszpanii bestsellerem.
Czy tak się stanie w Polsce z reportażem o Potosí?
Śmiem wątpić, bo o ile w książce o Tour de France Izagirre przygląda się emanacji kapitalizmu, jaką jest szalony wyścig, którego transmisję pokazują telewizje z całego świata, a zespoły kolarskie sponsoruje wielki kapitał, tak w nagrodzonym tą najbardziej prestiżową w Polsce nagrodą dla reportażu, książce patrzy na ręce kapitalizmowi i widzi na nich krew. Kapitalizm wciąż lepiej się sprzedaje, od jego krytyki. Tym bardziej, gdy krytyka ta pisana jest w oparciu o cierpienie młodej boliwijskiej dziewczyny, która by zarobić na życie musi wczołgiwać się do kopalni i przesiewać górniczy urobek w poszukiwaniu drobinek srebra. Takich dzieciaków jak ona na zboczach legendarnej góry żyją setki, a świat nie interesuje się ich losem, bo świat interesuje zysk, który przynoszą wielkie korporacje swoją rabunkową działalnością.
„Potosí” oskarża kapitalizm, ale też kolonializm, amerykański imperializm i boliwijskich rządzących o przyczynienie się do cierpienia tysięcy ludzi w imię zysku. Izagirre pokazuje zarówno historyczny, sięgający czasów kolonizatorów, kontekst jak i współczesne problemy, które wciąż wynikają z kolonialnego myślenia o świecie boliwijskich górników i górniczek.
Skomentuj posta